WELCOME

Tuesday, March 5, 2013

KENAPA KAMI MENULIS






Pada ruangan ini kami diberi peluang untuk mengupas sedikit sebanyak tentang pembangunan dan perubahan sosial yang berlaku di sekitar Kampung Pulau Duyung, Kuala Terengganu.

Minat kami terhadap perubahan sosial  dimulai pada hari pertama kuliah (2013) melalui subjek pembangunan dan perubahan sosial. Terdapat beberapa buku yang berkaitan dengan subjek in iaitu buku klasik, Pengantar Sosiologi, Soerjono Soekamto. Seterusnya  topic ini  lebih merangsang dengan buku  Protestant Ethic and the Spirit of Capitalism – Max Weber.

Bermula dari subjek ini lah yang menyedarkan kami bahawa masyarakat adalah ‘kumpulan’ individu yang sentiasa mengalami  psikologi dan psikokultural.  Kami melihat  pemikiran tentang perubahan sosial dan pembangunan dan ditugaskan untuk menjalankan kajian di Kampung Pulau Duyung. Hampir semua kajian sosiologi berkaitan dengan perubahan sosial.


Kingsleys Davis memberi pengertian bahawa perubahan-perubahan yang terjadi pada struktur dan fungsi masyarakat. Manakala Selo Soemardjan  menyatakan perubahan-perubahan sosial berlaku kepaad masyarakat dan mempengaruhi sistem sosial,nilai, pola perilaku di antara kelompok-kelompok dalam masyarakat.

Untuk buku terbaru Fukuyama (edisi bahasa Indonesia, 2005), Guncangan Besar, Rizal Malarangeng dengan menulis: Dalam ilmu sosial, perubahan sosial adalah sebuah tema klasik yang menarik untuk dibahas.  Ferdinand Tonnie, Emile Durkheim dan Max Weber, menurut Rizal, Fukuyama mencuba meneruskan tradisi keilmuaan seperti itu dengan melihat apa yang terjadi pada separuh kedua abad 20.


No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...